הכנה רגשית במחלקה ההמטו-אונקולוגית
במחלקה ההמטואונקולוגית בבית החולים לילדים ספרא בשיבא, פועל צוות של כ-18 איש המורכב ממורות, מורה חרדי ושלושה מטפלים באומנות. עיקר עבודתם הוא תמיכה ותהליכי החלמה.
בעבודה עם ילדים קטנים המטופלים במחלקה, הצוות מתמקד בתיווך הליכים רפואיים כמו בדיקות דם ובליעת כדורים, כשהכל נעשה בדרך חווייתית המשלבת בין עולם הפדגוגיה ושיעורים באנגלית, מתמטיקה ומדעים לבין עולם של חולי וחוסן.
בניגוד ללימוד בכיתה, שבשל אופי המחלקה מהווה הזדמנות פז לדו קיום, לקירוב בין דתות, תרבותיות וחברות כאג'נדה חינוכית, תיווך ההליכים הרפואיים נעשה במתכונת של אחד על אחד, בין היתר בגלל שילדים רבים שמטופלים במחלקה נמצאים בבידוד. הצוות מעודד את הילדים לנהל יומן מסע בו הם כותבים, מצלמים חוויות ומדברים עליהן.
מטרה נוספת של הצוות היא ליידד את הילדים במחלקה עם המיכשור הרפואי ולעיתים מפחיד, באמצעות סובלימציה. לדוגמה, נעשה שימוש במזרקים וצנתרים בעבודות יצירה שונות בכיתה, כאשר העיסוק והשימוש של הילדים במחלקה בכלים האלה הופך הכל לנגיש יותר.
מורה במחלקה ההמטואונקולוגית, עובדת לפי צרכיו של הילד. היא מתעדכנת במצבו ובעובר עליו באותה עת ומדייקת את השיעור בהתאם. לדוגמה: לילד שנוטל סטרואידים, תעביר המורה שיעור אינטראקטיבי על חשיבות הסטרואידים ועל ההשפעה שלהם על הגוף. לילדים שעוברים כימותרפיה ושיער ראשם נושר, נבנה מערך שיעור מיוחד, שעוסק במבנה העור המסביר מה קורה לשיער במהלך כימותרפיה. הכל מותאם למצב בו הילד נתון. המורות עוברות השתלמויות בנושאים רבים המסייעים למקצע ולדייק את העבודה שלהן, החל מהעשרה בביולוגיה ועד להשתלמות בנושא שיח רגשי.
אנשי החינוך מתמקצעים בתחום ומפתחים תוכניות לימוד תוך שימוש בכלים חווייתיים המכסים את ההליכים שהילדים במחלקה עומדים לעבור. כך, אנחנו עוזרים לילדים לעבד את החוויה האישית שלהם. הכל נעשה תוך שיח רגשי שמאפשר לילד לבטא את עצמו, לאפשר לו שליטה ולתת לו לעבד את החוויה הקשה בה הוא מצוי.