תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

דרכים לחזרה לשגרה בילדים עם הפרעות קשב

החזרה ההדרגתית ללימודים עלולה להגביר חרדה בקרב ילדים המתמודדים עם הפרעת קשב. הנה כמה טיפים שעשויים לסייע להם - ולכם - בהתמודדות עם המציאות המורכבת

מאת: ד"ר מריאלה מושבה, פסיכיאטרית בכירה בחטיבה לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר
 

תקופה של מתח וחרדה עלולה להביא להחמרה בתסמינים של הפרעת קשב בילדים המתמודדים איתה. החזרה ההדרגתית ללימודים בשילוב עם השגרה המשתנה, החרדה וחוסר הוודאות, עלולים להיות מורכבת מאוד עבורם.

ההחמרה בתסמינים עשויה להתבטא באופנים שונים: עלייה בחרדה, עלייה בדאגנות, במחשבות וברגשות שלילים, החרפת האימפולסיביות וסף התסכול הנמוך. אלה עשויים להקשות עוד יותר על ההתנהלות היום יומית עם יכולות הריכוז, הקשב והארגון. 



מצב החירום עשוי להביא החמרה בתסמיני הפרעת הקשב והריכוז

 

הנה כמה דרכים שיסייעו לילדים שלכם בחזרה ההדרגתית לשגרה:

צרו עוגנים קבועים במהלך היום. סדר יום קבוע, הכולל שגרה מובנית וחוזרת עד כמה שניתן, מפחית חרדה בילדים ומסייע להם לתפקד בצורה טובה יותר. מה זה אומר עוגנים? שעות קבועות לארוחות, שעות לימוד בבית, זמן משחק, זמן מסך, זמן משפחה וכדומה

נסו לשמר שגרת לימודים בתקופה הקרובה - ולא רק בבית הספר. קיימו מדי בוקר "טקס" עם הילדים שבו תעברו יחד על הלו"ז לאותו יום (באיזה שעות יש לימודים, איזה שיעורים יש היום, מה עושים אחר הצהריים וכן הלאה), במטרה ליצור יציבות, ודאות וזמנים קבועים.

שוחחו עם המחנכים והמורים באופן שוטף. שיתוף הפעולה ביניכם הוא משמעותי ועשוי להקל ולסייע על הילד שלכם עם החזרה לשגרה.  הסבירו את הדרך בה מתבטאת הפרעת הקשב והריכוז אצלו, האם חל שינוי במצבו הרגשי בעקבות המצב, מה הצרכים שלו וכיצד הם יכולים לסייע, ובכך להגביר את סיכויי ההצלחה שלו.

התאימו את הסביבה הלימודית. מומלץ לתאם מול צוות בית הספר הקלות שונות: אפשרות להתאווררויות יזומות במהלך השיעור, סימן מוסכם בין המורה לילד (לדוגמה, נגיעה בכתף) שיאפשר לילד לחזור לריכוז, תוספת זמן במבחנים והיבחנות בסביבה שקטה ונטולת גירויים. בנוסף, חשוב להושיב את הילד קרוב ללוח כדי להפחית ככל הניתן גירויים סביבתיים. יצירת סביבת לימודים מותאמת ומופחתת גירויים חשובה גם בבית.

שינה בזמנים קבועים. שינה אצל ילדים היא הזמן החשוב ביותר להתפתחות שלהם. לכן חשוב שילכו לישון בשעה מוקדמת ויתעוררו בשעה מוקדמת יותר, כדי להסדיר את השעון הביולוגי שלהם, שסיכוי לא קטן שהשתנה בשל רצף החופשות (חופש גדול, חגים ופרוץ המלחמה).

אפשרו "נפילות" מדי פעם. חשוב שניקח בחשבון שזוהי תקופה דינמית ומלאה בחוסר ודאות. לילדים שלנו יש דרכים שונות להגיב למצבי לחץ וחרדה. לכן, עלולים להיות רגעים של התנגדות, סירוב או הימנעות מכניסה לזום כיתתי, מהליכה לבית הספר וממפגשים חברתיים. חשוב שתעודדו אותם לשמור על השגרה כמה שיותר ולהחזירם לפעילות. במקביל, אם מדי פעם הילד שלכם יחווה "נפילות" קטנות, חשוב להתגמש במידה מסוימת אל מול הצורך שלו בהפסקה, בזמן ללא דרישות ולהתמקד בהקניית ביטחון בזמנים אלה.

חזרה לטיפול תרופתי. אם הילד שלכם לא נטל כדורים בתקופה שלא היו בה לימודים, מומלץ לחזור לטיפול התרופתי בקרוב ולהמשיך לקחת אותו באופן רציף, כדי להבטיח שיחזור לשגרה בצורה מיטבית וחלקה ככל הניתן. ככלל, מומלץ שלא לעשות שינויים תרופתיים (להפסיק תרופה/ לשנות מינון) בשבועות של ההסתגלות, מהסיבה שלא ניתן לדעת אם התופעות שהם חווים (שיכולות לכלול החמרה בחרדה, דכדוך והסתגרות, כאבי ראש ובטן) הן חלק מתהליך ההסתגלות הטבעי של הילד, או נובעות מהיעדר הטיפול התרופתי או תופעות לוואי של התרופות.