פעילות במכון לרגל יום הריפוי בעיסוק הבינלאומי
לכבוד יום הריפוי בעיסוק הבינלאומי שחל בתאריך 27.10, נערכו ברחבי המכון להתפתחות הילד בתה"ש הפעלות על ידי צוות הריפוי בעיסוק. מטרת ההפעלות הייתה לחשוף ולהעלות את המודעות של צוות המכון והמשפחות המטופלות לקשיים בעיבוד חושי. יום זה כלל בלונים עם טיפים לעבודה עם הילד בבית.
למשל: לילדכם יש קשיים אולם כמו לכל אחד, יש לו בוודאי גם עוצמות ודברים שהוא כשרוני וטוב בהם. דאגו לטפח ולעודד חלקים אלו. זה יתרום המון לדימוי העצמי והביטחון שלו.
התארגנות הבוקר נמשכת לנצח? צלמו את ילדכם מבצע את פעולות הבוקר, הכינו מזה כרטיסיות ותנו לו להתארגן כל בוקר לפי הכרטיסיות.
בנוסף, נערכה התנסות בשלוש תחנות:
תחנה 1- הדגימה קשיים בעיבוד שמיעתי- הצוות היה צריך לענות על חידון ומציאת מושגים בתפזורת הקשורים לעולם תוכן הריפוי בעיסוק כשברקע התנגנה מוזיקה המדמה רעש סביבתי.
תחנה 2- הדגימה קשיים בעיבוד ווסטיבולרי תנועתי, טקטילי (מגע) ותחושתי אוראלי. בתחנה זו אחד האתגרים היה למרוח קצף גילוח על מראה ולכתוב עליו פרטים אישיים, לאחר סיבוב אינטנסיבי על נדנדה.
תחנה 3- הדגימה קשיים בעיבוד טקטילי, וויזואלי ופרופריוצפטיבי (תחושה עמוקה). בתחנה זו היה על הצוות לעבור מסלול שכלל טקסטורות שונות (אבנים, כדורי ג'לי, חול, צמר גפן, צמר פלדה ועוד...) ברגליים יחפות ובעיניים עצומות.
היה יום רפ"בע שמח ומלמד הודות לצוות הרפוי בעיסוק של המכון להתפתחות הילד בתל השומר.
טיפים של צוות רפ"בע לעבודה עם ילדים שנתלו ברחבי המכון לכבוד היום הבינ"ל לריפוי בעיסוק
מוגש באדיבות צוות רפוי בעיסוק המכון להתפתחות הילד בתל השומר.
ילדכם מטופל בשל קשיים אבל בטוח יש לו גם לא מעט עוצמות. דאגו לטפח אותן ואם קשה לכם לראותן- אל תתביישו לבקש עזרה.
חשוב לשים לב לגירויים ויזואליים או אודיטוריים- אור או רעש חזק העלולים להשפיע על הילד במהלך הלמידה.
אחד מתפקידי המשחק הוא להכין את הילד לחיים, תפקידנו כמבוגרים הוא לעזור לילד להפיק מהמשחק כישורים ומיומנויות חיים. חשוב להתאים את המשחק ליכולות של הילד בכל שלב.
התכוננו ליום המחרת מבעוד מועד: הקפידו לסדר את הילקוט יחד עם הילד ולהכניס את הציוד הנדרש ליום המחרת.
ארגון הילקוט- ארגון הציוד לפי תאים: בתא הגדול - ספרים וחוברות, בתא הבינוני- מחברות וקלמר, בתא הקטן- אוכל
ארגון מחברות: לעטוף כל מחברת בצבע שונה, אפשר לצבוע את מקצועות במערכת השעות לפי צבעי המחברות, להדביק מדבקה על כל מחברת
סידור הקלמר: שימוש בקלמר עם תאים יסייע לילד לאתר בקלות חפצים.
תא 1- עפרונות, מחק, מחדד
תא 2- צבעים
תא 3- מספריים, דבק, סרגל
לאפשר לילד להיות פעיל במטלות הבית ( כמו למשל לסדר צעצועים או לנקות עם מטלית מים שנשפכו) מסייע לתקשורת, לוויסות פרופריוספטיבי (תחושה עמוקה של הגוף) ומגביר תחושת מסוגלות ועצמאות
כשצובעים או מציירים להשתמש בצבעי פנדה בגודל קטן ( צבע שבור ל-2) מסייע לשיפור האחיזה
שעתיים לפני שינה להימנע מלצפות בסרטונים או טלוויזיה ולשמור על סביבה שקטה ומרגיעה, לעמעם אורות ולקרוא יחד ספר לאפשר לילד לבחור משחק מבין מספר אופציות מגביר תחושת מסוגלות.
הכנה מוקדמת מראש לפני הגעה למקום חדש/ פעילות חדשה המלווה בתמונות והסברים מקלה על ההסתגלות לחיזוק הזרועות ומתן גירוי פרופריוצפטיבי (תחושה עמוקה)- ללכת בהליכות של חיות (דוב, סרטן, צפרדע, נחש, מריצה..) בכל פעם שהולכים לשטוף ידיים/למקלחת
לחיזוק כף היד והאצבעות- סחיטת תפוזים במסחטה ידנית להכנת מיץ תפוזים
לחיזוק האצבעות ותרגול גזירה- התנסות בגזירת חומרים שונים שאינם דף רגיל (בריסטול/קרטון/סול/קשים וכדומה) לקידום מניפולציות תוך ידניות- איסוף מטבעות לתוך כף היד והכנסתן אחת אחת לקופה לחיזוק האצבעות- צביעת ציור באמצעות מריחת פלסטלינה לקידום תפקודי ידיים, חשיפה למגע בחומרים ולטעמים- הכנה משותפת של בצק ולישה (עוגיות, פיצה)
חיזוק חגורת כתפיים- הליכת מריצה בדרך לאמבטיה, לסלון, לחדר....
תרגול גזירה- לשים מדבקות על האגודלים ולהנחות את הילד להסתכל עליהן בזמן הגזירה
התארגנות בוקר- לצלם תמונות של הילד בפעולות השונות ולהכין טבלה לבוקר לפי סדר ההתארגנות. לסמן בטוש מחיק על ניילון כל בוקר את הביצוע שנעשה
לילדים עם קשיי אחיזת עיפרון- לשים באצבע 1+2 חרוז קטן שהם צריכים לשמור עליו כשהאצבעות סגורות בזמן שימוש בכלי כתיבה