תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

טיפול בהפרעות בתקשורת במכון להתפתחות הילד

ראש תחום הפרעות בתקשורת: איתי גרין


מהו תפקיד קלינאי/ת התקשורת?

תפקידם של קלינאי התקשורת הוא לטפל בילד ולקדם אותו בתחומי התקשורת, השפה והדיבור. נוסף על כך, קלינאי התקשורת עוסקים בלקויות שמיעה וקשיי אכילה. כאשר קיים חשד לאיחור או קושי באחד מהתחומים הללו, הילד מופנה לאבחון אצל קלינאי תקשורת ובמקרה הצורך, לטיפול שמטרתו לצמצם את הפערים ולקדם את הילד בתחומי הקושי.
 

למי מיועד הטיפול?

הטיפול מתאים לתינוקות, לפעוטות ולילדים (מגיל לידה ועד גיל 18), המציגים איחור או לקות בתחום התקשורת, השפה, הדיבור והאכילה. ילדים עם תסמונות שונות, לקויות תקשורת, לקויות למידה ולקויות בתחומי השפה ו/או הדיבור.


מהם התחומים עליהם אנו עובדים בטיפול?

• תקשורת – הקניית יכולות ומיומנויות נדרשות ליצירת תקשורת תקינה. פיתוח כוונות תקשורתיות והיכולת להעבירן באופן מילולי (שימוש בשפה איכותית) ולא מילולי (שימוש בקשר עין, ג'סטות מגוונות, אינטונציה). מיישמים את עקרונות הגישה "חשיבה חברתית" לשינוי דפוסי החשיבה שתוביל להתנהלות על פי קודים חברתיים מוסכמים, ולהשתתפות פעילה באינטראקציה באופן שמצופה.

•משחק – פיתוח ועידוד יכולת המשחק העצמאי והמשותף בהתאם לשלבי ההתפתחות של הילד. שימוש במרחב המשחקי כפלטפורמה להשגת מטרות בתחומי התקשורת, השפה והדיבור.

• שפה – פיתוח יכולות השפה בהתאם למצופה לגיל. התייחסות לתחום הבנת השפה (משמעות המלל) אשר כוללת רכישת מושגים, הבנת שאלות ומעקב אחר הוראות ללא שימוש ברמזים חזותיים (למשל, ג'סטות, מבעים). כמו כן, התייחסות ליכולת ההבעה כוללת שימוש באוצר מילים רחב, הרכבת משפט מחובר ומורכב, ידע מורפו- תחבירי (ארגון המילים במשפט ושימוש בחוקי הדקדוק), ידע פונולוגי (מודעות פונולוגית), וארגון המסר המילולי (היכולת לתאר במספר משפטים מאורעות עוקבים, תוך קישור ביניהם באופן הגיוני).

• דיבור – יכולת הפקת הגאי (צלילי) השפה באופן מובן והבחנה ביניהם, יכולת תכנון וארגון מוטורי לצורך הפקת מילים ומשפטים ושימוש פונולוגי תואם גיל.

• אכילה – פיתוח יעילות האכילה (לעיסה ובליעה) תוך שימוש איכותי בשרירי הפה, גיוון האכילה במאכלים ממרקמים וטעמים שונים.


מה עושים בטיפול?

הגישות הטיפוליות הן מגוונות, וההתערבות מותאמת לכל מטופל ומשפחתו בהתאם לצרכים. הטיפול מתקיים לרוב באמצעות משחק, תוך חשיפה לפעילויות יומיומיות. מעורבות ההורים היא חלק בלתי נפרד מהטיפול. הגישות המיושמות במכון הן הגישה ההתפתחותית טבעית וכן הגישה של "חשיבה חברתית". במקרים מסוימים נעשה שימוש בתקשורת תומכת וחליפית.

  • טיפול פרטני – ההתערבות מותאמת לכל מטופל על פי יכולותיו התקשורתיות והשפתיות, תוך עידוד החקירה, ההתנסות והחוויה ליצירת קשר ספונטני ומכוון.
     
  • טיפול קבוצתי – קלינאי/ת התקשורת מתווך באופן ישיר או עקיף לצורך פיתוח יכולת האינטראקציה, המשחק המשותף והיכולת להשתתף באופן מצופה בקבוצה, וכן פיתוח השיח בין חברי הקבוצה. קיים דגש על העלאת המודעות לפעולות של האחר על ידי חשיפה לרצונות ולכוונות של האחרים והתאמת ההתנהלות באופן שמצופה תוך לקיחת הפרספקטיבה של האחר.
     
  • הדרכת הורים – שיתוף ההורים במהלך הטיפול מאפשר הכללת מיומנויות התקשורת, השפה והדיבור הנלמדות במהלך הטיפול אל חיי היומיום של הילד.