תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

ריפוי בעיסוק במחלקת שיקום ילדים

אחראית ריפוי בעיסוק: נטע ארז, טלפון: 03-5305036

 

 

צוות הריפוי בעיסוק במחלקת שיקום ילדים מונה כ-11 מטפלות מקצועיות. הצוות הוא חלק ממערך שיקומי רב-צוותי גדול והוא אמון על הערכה וטיפול של תפקודים קוגניטיביים, תפקודים מוטוריים בעיקר של גפיים עליונות ועצמאות בתפקודי יומיום של הילדים. מהלך ההתערבות כולל  בנייה ויישום של תוכנית טיפול להגברת השתתפות הילד בפעילויות יומיומיות, לימודיות וחברתיות ומעל לכל הדרכת הורים.

העבודה נעשית בשיתוף פעולה עם ההורים והדרכתם על מנת שיהיו סוכני שינוי של הנעשה בטיפולים. העבודה בריפוי בעיסוק מאורגנת בפרוטוקולים וחשיבה קלינית המבוססת על ניסיון ייחודי ממושך. 

 

מטרות הטיפול

מטרת העל היא לאפשר לילד להשיג עצמאות ויכולת השתתפות מרבית, בהתייחס ליכולותיו בתחומי העיסוק השונים: תפקודי יומיום בסיסיים ומורכבים, משחק , למידה, פנאי  ויחסים חברתיים. הטיפול נשען על עקרונות ה-ICF וכולל הערכת הליקוי הגופני (Impairment), עידוד והגברת השתתפות בפעילויות יומיומיות (Activity/Participation). המטרות הטיפוליות נקבעות תוך התייחסות להקשר (Context) הנבחר ע"י הילד/הוריו, כגון בית הספר, פעילויות יומיום בסביבת הבית, פעילויות פנאי ועוד. כל זה כחלק מתפיסת עולם שיקומית כוללנית, בה מתקיימים שיתופי פעולה בין  מקצועות הבריאות האחרים וכן הצוותים הרפואיים, הרגשיים והחינוכיים השונים בקביעת המטרות, דרכי  ההתערבות והטיפול בילד.


הערכה

  • ההערכה מתבצעת בארבעה תחומים מרכזיים: הערכה תפקודית, מוטורית תחושתית (גפיים עליונות), התפתחותית וקוגניטיבית, בהתאם לגיל הילד ולפגיעה.
  • בילדים צעירים (0-3 שנים) נעשית הערכת יכולות התפתחותיות תואמות גיל.
  • כלי ההערכה מגוונים וכוללים פרוטוקולים מובנים ופורמליים (באמצעות כלי אבחון סטנדרטיים עפ"י תחומי העיסוק השונים), הערכה בלתי פורמאלית ותצפיות קליניות.
     

ריפוי בעיסוק ילדים


טיפול

  • תרגול עצמאות בתפקודי יום יום (BADL) לבוש, רחצה ואכילה.
  • טיפול התפתחותי תואם גיל הכולל מוטוריקה, תחושה וחקירת משחק .
  • גפיים עליונות: עבודה על מרכיבי תפקוד סנסומוטוריים אשר כוללים כוח, טווחי תנועה, מניפולציה ידנית, תפקוד בילטראלי, תוך התייחסות להפרעות תנועה ותחושה. הדגש בטיפול הינו על משימות תפקודיות שחלקן נבחרות ע"י הילד ומשפחתו
  • התאמת סדים לשמירה על מנחים תפקודיים.
  • התאמת חבישות לחץ ויריעות סיליקון לצלקות ולאחר כוויות.
  • התערבות קוגניטיבית: התאמת התכנית תוך התייחסות ליכולות הקוגניטיביות הקיימות ובהתייחס לגיל ולמרכיבי הפגיעה. העבודה כוללת התייחסות למרכיבי תפקוד קוגניטיביים (כגון קשב, תפיסה וזיכרון) יחד עם רכישה והפנמה של אסטרטגיות ומיומנויות חשיבה גבוהות , תפקודים ניהוליים (ארגון, תכנון, בקרה ועוד), העבודה הקוגניטיבית נעשית בהקשר של תפקודי יומיום מתקדמים (IADL).
  • התאמת אביזרים לצורך שיפור ההשתתפות בתפקודי יומיום: מקלדות, מחשבים, אביזרים לאכילה, לבוש, לכתיבה ועוד.
  • טיפולים קבוצתיים: במסגרת מחלקת שיקום ילדים מתקיימות מגוון קבוצות טיפוליות כגון קבוצת בישול, קבוצת לתפקודים חברתיים וקבוצת משחק. מטרתן של קבוצות אלו הנו תרגול תחומי העיסוק השונים בהקשר חברתי עם קבוצת השווים.
  • מערכות טכנולוגיות מתקדמות משולבות במערך הטיפולי כגון: Tele-Rehabilitation (שיקום מרחוק); Meditouch; שימוש בטכנולוגיות ה-KINECT (משחקי XBOX).