רשת חברתית - קבוצות חברתיות לילדי בית ספר
מצבים חברתיים הם דינמיים והאתגרים החברתיים עלולים להיות מורכבים בכל גיל ושלב בחיינו. במהלך היום-יום אנו נדרשים במהירות ובגמישות מחשבתית לזהות את המצב, להבין מהי ההתנהגות החברתית המצופה ולהתנהל בהתאם.
מצבים חברתיים עלולים להיות מורכבים עוד יותר עבור ילדים המתמודדים עם לקויות התפתחות. ילדים עם קשיי קשב וריכוז, קשיי שפה, אוטיזם, חרדה חברתית ועוד מתקשים לעיתים קרובות בהתמודדות חברתית. לכן, הוקמו במכון להתפתחות הילד בשיבא קבוצות חברתיות, "רשת חברתית" לילדי בית ספר בתפקוד גבוה. תוכנית טיפולים זו נועדה לחשוף וללמד חשיבה חברתית תוך צבירת חוויות הצלחה בתחומים שונים, תחושת מסוגלות ולשיפור הדימוי העצמי.
מהי חשיבה חברתית?
חשיבה חברתית היא חשיבה על מה שהאחר חושב עליי, ועל איך עליי להתנהג כדי שהאחר יחשוב עליי כפי שהייתי רוצה שהוא יחשוב עליי תוך כדי התייחסות לכך שההתנהגות שלי תוביל לכך שלאנשים אחרים יהיו מחשבות עליי אשר ישפיעו על ההתנהגות שלהם כלפיי.
חשיבה חברתית מאפשרת לנו למשל, להתנהל באופן מותאם לסיטואציה (כמו לשבת בשקט בכיתה/בקולנוע), להבין את כוונות הזולת (למשל להבחין בין משהו שקורה בכוונה לעומת בטעות), את שפת הגוף (למשל, להבין שכשמישהו מסתכל עליי, כנראה שהוא גם חושב על משהו שקשור אליי).
עבור רובנו, תובנות אלו וחשיבה כזו, נרכשות באופן לא מפורש ובטבעיות דרך התנסות במצבים יום-יומיים. אולם, לילדים עם קשיים בתחומים חברתיים ותקשורתיים לעתים רבות יש קושי להבין את הזולת, להבין מצבים חברתיים, ללמוד כיצד כדאי ומתאים להתנהל מול אנשים ועוד, על רקע של קושי בחשיבה החברתית.
הגישה של "חשיבה חברתית", שפותחה על ידי קלינאית התקשורת האמריקאית מישל גרסיה-ווינר, קובעת כי ניתן ללמד תקשורת חברתית על ידי כך שנלמד איך לזהות מצבים חברתיים וכיצד להתנהג במצבים אלו תוך הבאת משמעות לסיטואציה.
במהלך המפגשים מתגברת המודעות לעצמי תוך דגש על לימוד חברתי שכולל חשיבה על האחר, חשיבה על מה שהאחר חושב עליי והבנת הרגשות שלי ושל האחר וכן הגורם לרגש. כל זאת במהלך פעילות משותפת (תוכנית קבוצתית, פיתוח דמיון משותף), עידוד גמישות מחשבתית, זיהוי והבנת רמזים סמוים וניהול שיח הדדי ומותאם.
ההנחיה הקבוצתית משלבת אנשי צוות ממקצועות הבריאות בהתאמה לצורכי הקבוצה ורמת ההתפתחות הרגשית חברתית של הילד. התפיסה הקבוצתית נשענת על מודל של התפתחות קבוצתית, והנחה בסיסית כי מתקיימות למידה וחשיפה לא מילוליות דרך עבודת האחר בקבוצה, בנושאים מגוונים ובדרך שמאפשרת לכל פרט בקבוצה להתקדם בקצב שלו.
מטרות הקבוצה
- פיתוח מטה-קוגניציה- היכולת לפתח לא רק חשיבה על עצמנו או על אחרים, כי אם "חשיבה על חשיבה".
- פיתוח מיומנויות של הקשבה פעילה - היכולת לקלוט בצורה מודעת את מה שקורה סביבך, להבין מה אתה חושב על מה שקורה ולפעול בהתאם.
- שיפור יכולת השיפוט - היכולת להבין מה האפשרויות העומדות בפנינו, גם מבחינת הבנת המתרחש או הנאמר, וגם בבחירת התגובה המתאימה.
- הרחבת ההזדמנויות לתרגל התנהגות חברתית - תרגול חברתי יאפשר לילד להבין ניואנסים, לחוות גם טעויות בשיפוט כחלק אפשרי אבל טבעי של אינטראקציה, לתקן כשל תקשורתי, ולהמשיך להיות שותף בחברת האנשים הסובבים אותו.
מסגרת התוכנית
הקבוצה פועלת אחת לשבוע למשך שעה בשעות הצהריים. שעת הטיפול תכלול 45 דקות של התערבות קבוצתית ו-15 דקות "זהו זה" (זמן הורים) שבמהלכן יועבר להורים סיכום קצר של הנלמד להמשך הכללה בחיי היום-יום. חלק מהילדים מקבלים בנוסף טיפולים פרטניים, על פי החלטת הצוות. בנוסף, מתקיימת הדרכת הורים אחת לחודש.
לפרטים נוספים: reshet.hevratit@sheba.health.gov.il