תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

איך לזהות ולטפל בקשיים גרפומוטוריים

מהי פעילות גרפומוטורית?

כל פעילות המערבת שימוש בכלי כתיבה - ציור, צביעה וכתיבה. פעילות גרפומוטורית תיחשב כיעילה כאשר מתקבל תוצר איכותי, קצב העבודה הוא יעיל ומידת המאמץ שמשקיע הילד היא מינימלית.

יכולות גרפומוטוריות טובות מתבססות על תשתית גופנית יציבה ובשלה, על כן יש חשיבות גדולה לחשיפה והתנסות במגוון פעילויות בתחום המוטוריקה הגסה והעדינה כבר מגיל צעיר. לשם ביצוע יעיל של פעילות גרפומוטורית יש צורך באחיזה יעילה של כלי הכתיבה, וויסות כח תקין, רמת דיוק גבוהה, יכולת ארגון טובה, שימוש יעיל ביד עזר ועוד.


כיצד ניתן לזהות קושי גרפומוטורי אצל הילד?

החל מגיל הגן אחת הפעילויות שהילד לוקח בהן חלק היא הפעילות הגרפומוטורית. ילדים עם קושי בתחום זה לרוב ימנעו מביצוע משימות גרפיות ובמידה ויבצעו מטלות כאלה העשייה תתבצע באופן שטחי, באיכות ורמת דיוק נמוכה. לדוגמה: ילד שמתעייף מהר בעת ביצוע משימה בגן ומתקשה להשלים אותה: ילד שקצב עבודתו איטי באופן בולט; ילד בגיל הגן שמתקשה בציור וצביעה; ילד בגיל בית ספר שמתקשה בכתיבה ובהתארגנות במרחב דף ושורה. במקרים אלה מומלץ לפנות לאבחון בריפוי בעיסוק.

 

למה כדאי לשים לב בעת תרגול מיומנות גרפומוטורית?

ישיבה נכונה ליד שולחן-חשוב שהשולחן והכיסא יהיו בגובה מותאם לילד:המרפקים והברכיים בזוית של 90 מעלות, כשהשולחן כס"מ מעל גובה האמה, כפות רגליים מונחות על הרצפה, כך שמתאפשרת תמיכה לגוף ולגב. ארגון הדף מול הילד וארגון כלי הכתיבה יהיו בצורה שמאפשרת גישה נוחה אליהם. כמו כן, שימוש ביד עזר לתמיכה בזמן ציור או כתיבה, ויסות לחץ תקין על כלי הכתיבה ושמירה על ארגון בתוך הדף. חשוב מאוד שהפעילות תיעשה בהנאה תוך התאמת רמת הפעילות ליכולת של הילד, מתן חיזוקים ועידוד.


כיצד נעזור בפיתוח מיומנויות גרפומוטוריות?

במקביל לטיפול המקצועי של ריפוי בעיסוק, ניתן לתרגל בבית מיומנויות מוטוריקה עדינה שמהוות הכנה ליכולות גרפומוטוריות. כדאי לשלב תרגילים שונים בתוך פעילויות יומיומיות וכן משחקים המחזקים ומפתחים מיומנויות גרפו-מוטוריות. חשוב להקפיד שהפעילות תיעשה באווירה חיובית, שרמת הפעילות תהיה מותאמת לילד ותיעשה בהנאה ובשמחה עם עידוד מצדכם. 

דוגמאות:

  • - משחק בגן שעשועים: טיפוס על סולמות, נדנוד בנדנדה, סיבוב בקרוסלה, משחק בכדור ועוד.
  • עזרה במטבח: הכנת עוגיות, ערבוב, לישה, סחיטת מיץ, מריחת ממרח על לחם, גירוד גזר, פתיחת קופסאות וצנצנות, שטיפת כלים וניגוב ועוד.
  • עזרה בבית: תליית כביסה- שימוש באטבים באמצעות אגודל ואצבע, השקיית עציצים עם שפריצר.
  • משחק ויצירה: בצק, פטריות משחק ולוח, יצירה עם נייר קרפ, מריחת פלסטלינה, כפתורים, נצנצים, השחלת חרוזים, דוקים, חמש אבנים, גולות, ועוד.
  • ארגון פינה אטרקטיבית בבית עם דפים וכלי כתיבה מגוונים ולהציע פעילות משותפת של ציור, צביעה.
  • תליית  ציורים שהילד הכין על המקרר או הדלת ולהתפעל מהם בפניו.