נא לגעת: התפתחות סנסו-מוטורית אצל תינוקות
התפתחות תחושתית-תנועתית כבסיס ללמידה, משחק ואינטראקציה חברתית
מאת: שמעונה לב-און, אחראית ריפוי בעיסוק בבית החולים לילדים ספרא וסגנית מנהלת שירות הריפוי בעיסוק בשיבא
משחק ולמידה מניעים את התינוק שלנו לפתח את החוויה התחושתית-תנועתית (סנסומוטורית) שלו. חשיפה של תינוקות לגירויים תחושתיים-תנועתיים והתנסות בהפעלת גופם תוך חקירה חושית באופן מותאם לגילם, מסייעת בתכנון התנועות ובשליטה בהן ותורמת להשגת אבני הדרך וללמידה בתחומי ההתפתחות השונים.
התינוק עסוק בחוויה החושית, כאשר הגירוי הרב חושי שהוא מקבל מהגוף שלו ומהסביבה, מביא אותו לעוררות ולקשב ואף מניע אותו לתנועה ולפעולה ברגע שהוא יכול להפעיל מוטורית את גופו. התנסויות פעילות בתחושתיות-תנועתיות, ילמדו את התינוק שלך על העולם ויביאו לשכלול היכולות שלו.
המערכת החושית והמערכת התנועתית עובדות יחדיו. בעקבות גירוי חושי, תצא לפועל תגובה מוטורית שתתאים לסיטואציה, לפעילות ולדרישות הסביבה. למשל: מובייל שנתלה מעל למיטה, יגרום לו להושיט את ידו בניסיון לתפוס אותו. שמיעת הקול שלך, תוביל לסיבוב הראש.
בקרב תינוקות טיפוסיים, שגדלים בסביבה נורמטיבית שמכילה מגוון גירויים חושיים ואפשרויות תנועה, ההתפתחות החושית-תנועתית תתרחש ללא צורך במאמץ מיוחד מצדנו.
בסביבה מתאימה המאפשרת חקירה ומשחק, נוכל להציג מגוון צעצועים תואמי גיל ולהקדיש זמן למשחק משותף תוך כדי אינטראקציה מיטיבה ומקדמת התפתחות.
רעיונות לתמיכה בהתפתחות התחושתית-תנועתית של התינוק שלנו
מצב עוררות. נעודד התנסויות תחושתיות-תנועתיות ונשחק אתו בזמן שהוא ערני, לא רעב, נינוח וקשוב, זה הזמן למשחק ולמידה. התחלתם והתינוק איבד עניין? חשוב לזכור שטווח הקשב של תינוקות נמשך דקות בלבד, ולכן צריך להיות מודעים לסימנים המעידים על עייפות מהמשחק ומהאינטראקציה.
התאמת הסביבה הפיזית. סדרו סביבה מותאמת ובטוחה לחקירה ולמשחק: משטח "בטוח" ומוכר, כמו שמיכה שהתינוק אוהב. ודאו שיש לו מספיק מרחב לתנועה, כמו אפשרות להתגלגל. הציבו את המשטח במקום שקט עם תאורה נעימה ולא חזקה מדי.
נציג צעצוע אחד בכל פעם, כדי לא להציף.
התאמת המשחק והצעצוע לצורכי מגוון חושי. דרך משחק תחושתי-תנועתי, התינוק חוקר את גופו ואת הסביבה, על חפצים ועל האנשים סביבו. החקירה הראשונית נעשית דרך העיניים והפה: הכנסת כפות ידיים וחפצים לפה ובהמשך הקשה על חפצים.
התפתחות חוש הראייה
במקביל להתפתחותו של התינוק שלכם ולצרכיו, מתפתח חוש הראייה. הנה כמה דברים שכדאי לדעת:
בהתחלה, טווח הראייה שלו מותאם למרחק מהפנים שלכם בעת ההאכלה או ההנקה (כ-20 ס"מ).
אין צורך לרוץ ולרכוש צעצועים. בחודשים הראשונים לחייו התינוק שלך מתעניין יותר בפנים שלכם.
הסתכלו אליו מקרוב, דברו בקול רגוע, חייכו ותקשרו אתו תוך הבעות פנים משתנות. כשהוא שוכב על הבטן, הניחו מולו מראת תינוקות בטיחותית, כדי שיראה את פניו.
בחודשיים הראשונים, התינוק יעדיף צבעים חזקים ומנוגדים, כיוון שהראיה שלו עדיין לא ממוקדת. לכן נציג תמונות בשחור-לבן או שחור-אדום בעריסה/מיטת התינוק.
בסביבות גיל 4-3 חודשים נעבור לגירויים מורכבים יותר, בעלי פרטים קטנים, ונחשוף אותו לכל טווח הצבעים.
עידוד מעקב המבט. נחזיק צעצוע במרחק של כ-30 סנטימטר מפני התינוק ונזיז אותו לאט מצד אחד לאמצע ומהצד השני לאמצע. נחכה עד שמבטו ילכוד את החפץ וינוע עמו. פעולה זו מעודדת אותו לעקוב במבטו ולהבין שדברים קיימים גם מחוץ לטווח הראייה שלו. זובי גם דרך טובה לפתח את יכולת המיקוד שלו והשימוש בשתי עיניו.
מאחר והעיניים הן אלה שמובילות את התנועה של התינוק, תליית מובייל מעל המיטה ובעגלה יעודדו הושטה של היד לצעצוע. התינוק יושיט יד לגעת בשלב הראשון, וברגע שילמד שהמובייל זז בעקבות המגע שלו, יתחיל לחבוט בו ולגרום לו לזוז ולהפיק קולות. התינוק למד שיש תוצאה לפעולה שלו, יש לו יכולת להניע דברים. נשמע כמו משהו קטן? עבור התינוק שלכם מדובר בתגלית מרעישה ומלמדת.
מגע
למגע יש חלק משמעותי במיוחד בקשר עם התינוק שלכם. מחקרים הוכיחו שמגע הכרחי לחיזוק ופיתוח הקשר הרגשי בין התינוק להוריו, להתפתחות התקינה שלו ולהישרדותו. תינוקות חוקרים ולומדים את הסביבה באמצעות מגע: הם מושיטים ידיים, מושכים, מלטפים, מרימים ומועכים. הנה כמה דרכים לסייע לו לעשות את זה:
חבקו. וגם לטפו והוסיפו עיסוי לידיים ולרגליים. אפשר לשלב בזמן המגע שירים שמשיימים את איברי הגוף.
עודדו את התינוק שלכם להכניס לפיו את כפות ידיו ומגוון רעשנים. בהמשך גם כפות רגליו ימצאו את דרכן לפה. חקירה דרך הפה מרגיעה ובמקביל תורמת להתפתחות שרירי הפנים והלחיים ולתנועתיות הלשון - שחשובה במיוחד לשיפור במיומנויות אוראליות לקראת אכילת מוצקים.
התאימו את הצעצוע מבחינת משקל, גודל וידית, כדי לעודד את התינוק לאחוז בו.
הניחו את התינוק על משטחים שונים לצורך התנסות תחושתית: דשא, אוניברסיטה עם מרקמי בדים שונים, משטח גומי בגן שעשועים.
הציגו צעצועים ממרקמים שונים כמו רעשנים מבד ומפלסטיק, בובות מבדים שונים וספרי תחושה עם מרקמים שונים.
עודדו משחק עם מרקמים שונים של אוכל.
תנועה
שחקו במשחקים המשלבים גירוי תנועתי מגוון: החזיקו את התינוק בעמידה ועשו סיבוב מלא דרך צד ימין ואחר כך חזרה דרך צד שמאל.
משחק 'אוירון': בשכיבה על הגב על מזרן או משטח מרופד אחר, השכיבו את התינוק על השוקיים, איחזו בו במותניו והניפו אותו לאט ובזהירות לכיוון מעלה.
בישיבה: החזיקו את התינוק עם הפנים אליכם, והשכיבו אותו אחורה בעדינות. העלו בחזרה לישיבה.
שמיעה
כבר בשלבים מוקדמים, התינוק שלנו מגלה עניין בקולות. הנה כמה דרכים לעודד אותו לכך:
דברו אליו ובאופן זה עודדו הפניית הראש לכיוון הקול.
השתמשו בטון רגוע ומרגיע. התינוק שלכם נרגע כשהוא שומע קול מוכר.
הציעו צעצועים עם צלילים נעימים ורגועים שיעודדו הפניית מבט והושטת היד.
עינדו לו צמידי רעשן בידיים וברגליים לעידוד תנועת הידיים והרגליים והבנת סיבה-תוצאה: כשאני מזיז את הידיים והרגליים נוצר רשרוש.
ולסיום - טיפ זהב שכדאי לזכור: חשוב לשים לב מתי התינוק שלנו נהנה מהמשחק ומהאינטראקציה ולא מראה סימני מצוקה. מתיחת הגבולות שלו תביא לתסכול מצדו - וגם מצדנו.