תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

תחום פסיכולוגיה במכון להתפתחות הילד

ראש תחום פסיכולוגיה: כפיר נוי


המכון להתפתחות הילד הוא בראש ובראשונה מכון אבחוני. ובמסגרת זו אחראי צוות הפסיכולוגים על אבחון אוכלוסייה רחבה של ילדים, ובהם תינוקות וילדים בגילאי 18-0 הסובלים מפגיעות מולדות, מאיחור או מלקות התפתחותית. צוות הפסיכולוגים במכון מונה כ-20 פסיכולוגים בעלי התמחויות שונות - פסיכולוגים חינוכיים, פסיכולוגים שיקומיים, פסיכולוגים התפתחותיים ומנתחי התנהגות  (ABA).


אבחון

הפסיכולוג מקיים עם הילד ועם הוריו 5-2 פגישות (במידת הצורך, ייתכן שהילד יוזמן למספר פגישות נוסף). הפגישה או הפגישות הראשונות הן אינטייק (פגישת היכרות והערכה), ואחריו נערכת תצפית חצי מובנית. בהתאם למקרה, מעבירים גם מבחנים השלכתיים רגשיים, מבחנים התפתחותיים, מבחנים קוגניטיביים, מבחנים דידקטיים ומבחנים נוירו התפתחותיים. באבחונים הבודקים הפרעה על הקשת האוטיסטית (ASD) ייתכן שימוש בכלי אבחון נוספים.

בתום התהליך האבחוני, מזמן הפסיכולוג את הצוות המאבחן לישיבת צוות. במסגרת השיחה מוסרים אנשי הצוות הרב-מקצועי את ממצאי האבחון, ודנים באבחנה או באבחנות ומגבשית המלצות לטיפול, מעקב והשמה.

לאחר הישיבה, מזמנים את ההורים לשיחת דיווח, שבה נמסרים ממצאי האבחון וההמלצות.


טיפול

הטיפול נערך במסגרות שונות (מעונות, תוכנית בריאותית, צהרונים וטיפולים אמבולטוריים), כשבמקביל לטיפול בילד נעשית גם הדרכת הורים.

הטיפול במכון להתפתחות הילד שואב את שורשיו מתיאוריות דינמיות, תיאוריות התפתחותיות, תיאוריות התנהגותיות וגישות אקולוגיות. הפסיכולוגים עובדים לפי גישות טיפוליות שונות ומשלבים ביניהן, תוך התאמת חליפת הטיפול לצרכיו המיוחדים של הילד. במכון רואים חשיבות רבה בשיתוף ההורים שהם בעלי ההשפעה המרכזיים ביותר בחיי הילד. במסגרת הטיפול המשותף הורה-ילד, ההורה לוקח חלק פעיל בטיפול.


הדרכת הורים

הטיפול בילד עם הפרעות התפתחותיות, נוירולוגיות ורגשיות מציב אתגרים משמעותיים. מטרת ההדרכה היא לסייע בתהליכי ההשלמה וההתמודדות עם קשייו של הילד ולקדם הורות מיטיבה. אנו רואים בהדרכת ההורים חלק בלתי נפרד מהטיפול בילד.