טיפול באמנות
ראש תחום טיפול באמנות: עידית לוי-סדאי
תרפיה באמנות נעזרת בכלים כמו תנועה, מוזיקה, דרמה וציור, כדי ליצור קשר, תקשורת ואפשרות לביטוי רגשי.
בבסיס החשיבה הטיפולית עומדת ההנחה כי ביטוי אמנותי, על כל גווניו, הוא כלי לביטוי לא מילולי של החלקים המודעים והלא מודעים שבתוכנו, כמו גם שפה שבאמצעותה ניתן לתקשר. לאחר הביטוי היצירתי ניתן להוסיף גם מילים, משמעות ופרשנות לעבודה, הן מצד המטפל והן מצד המטופל. בעבודה הרגשית שמים דגש על הקשר והאמון שנוצרים ועל מציאת מקום בטוח עבור הילד כדי להתפתח.
באילו מסגרות טיפוליות במכון להתפתחות הילד מקבלים טיפול באמנות?
• תוכנית בריאותית מקדמת לילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי (ASD)
• מעון יום תקשורתי ומעונות שיקומיים.
מה עושים בטיפול?
דרך התנסות באומנויות השונות עובדים על הרחבת הגיוון האומנותי והיצירתי, הביטוי רגשי, והקשר. בחדר הטיפולים נעשה שימוש באביזרים שונים כמו כדורים, חבלים, בדים, גלילים, כלי נגינה שונים וכלים של אומנות חזותית (ציור, פיסול) כדי לעודד יצירה ומשחק וכן לאפשר תקשורת פחות מאיימת, בגלל התיווך של האביזר, המאפשר קשר ישיר יותר מול הילד.
טיפול בתנועה
הנחת היסוד בטיפול בתנועה היא שניתן לגייס לצורך הטיפול הרגשי את הכלים והכוחות של הגוף. כשמגוון של ביטויים תנועתיים הם חסומים, גם הרגש והקשר יהיו חסומים. בשנות הילדות המוקדמות הגוף פועל כבסיס החוויה של הילד בהתפתחותו, וגם בבגרות בריאות נפשית קשורה קשר הדוק לשזירה בין הגוף, התנועתיות, החשיבה והנפש. שינוי בביטוי התנועתי יוביל לשינוי אישיותי והתנהגותי.
טיפול במוזיקה
המוזיקה עוקפת את החשיבה הוורבלית, ומגיעה ישירות לחלקים הרגשיים שבמוח. המוזיקה היא גם אמנות שמאפשרת חוויות של "יחד", ובכך מחזקת את הכישורים התקשורתיים.