תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

לא רק משחק ילדים: למה חשוב לשחק עם תינוקות בגילאי 12-6 חודשים

לא תאמינו כמה משחקים עם התינוק שלנו יכולים לעזור להתפתחות שלו. מרפאה בעיסוק מסבירה לנו על משחק, למידה ומה שביניהם, וגם: איך משחקים עם תינוקות בגיל הזה

 

רעות סייר, מרפאה בעיסוק, המכון להתפתחות הילד

 

התקופה של גילאי 12-6 חודשים היא זמן מופלא בהתפתחות התינוק: תינוקות בגיל הזה חוקרים את העולם סביבם בכל החושים, לומדים מיומנויות חדשות ומתקשרים יותר ויותר עם הסביבה. אחת הדרכים הטובות ביותר ללמוד ולהתפתח היא משחק, וגם אנחנו, ההורים, יכולים לסייע לתינוק שלנו בדרך זו.

 

מיומנויות מוטוריקה עדינה החל מגיל חצי שנה

• בגיל חצי שנה - התינוק יודע להושיט ידיו לחפץ ולאחוז בו באחיזה גסה (grasp).
• בחודשים שאחרי מתפתחת העברת חפץ מיד ליד, אחיזת שני חפצים בו זמנית בשתי ידיים ומשחקי הקשות.
• האחיזה הולכת ומשתכללת, ובחודשים הבאים התינוק יאחז חפצים קטנים באחיזת פינצטה. בנוסף, מתפתח השחרור הרצוני של חפצים, המאפשר לתינוק לתת את החפץ להורה או לשים אותו בקופסה. 
 

יכולת קוגניטיבית החל מגיל חצי שנה

• הבנה של סיבה ותוצאה: בחצי השנה השנייה לחיים התינוק מפתח את ההבנה שהוא יכול לגרום לדברים לקרות (אם אני אלחץ על הכפתור - האור יידלק, אם אני אשמיע קול - אמא תיגש אליי).
• חקירת חפצים ושימוש בכל החושים: מתפתחות יכולות של חקירת חפצים והבנה שניתן לעשות שימוש מגוון בחפץ כדי ללמוד על תכונותיו (ובכל פעם אפשר לעשות משהו קצת שונה, דבר המגביר את הסקרנות, ההנאה והמוטיבציה לחקור). התינוק משתמש בכל החושים - לוחץ, מקיש, מרשרש, מכניס לפה וכך מרגיש מה גודלו ומה המרקם של החפץ, זורק או מגלגל את החפץ כדי לראות אותו נע.
 

למה חשוב לשחק עם תינוקות?

משחק הוא הזדמנות עבור התינוק להתנסות ולשכלל את כישורי המוטוריקה העדינה שלו, את היכולות הקוגניטיביות ואת כישורי התקשורת שלו. הלמידה בגילאים אלה מתבצעת דרך משחק, הכולל בתוכו חקירה ואינטראקציה. ככל שנציע לתינוק אפשרויות מגוונות יותר, ונהיה קשובים ופנויים לקרוא את הרמזים שלו, נתפעל ממנו ונחזק את הצלחותיו- כך נעזור לו להתפתח ולגלות את העולם.  
 

 

מהי הסביבה המומלצת למשחקים עם התינוק?

 

באיזה מנח? בגיל חצי שנה, נאפשר לתינוק להתחיל להתנסות במשחקים כאשר הוא יושב, כדי ששתי ידיו יהיו פנויות לחקור. בסביבות גיל חצי שנה התינוק יצטרך תמיכה לגב - למשל להישען על הורה או לשבת בכיסא אוכל, ובהמשך הוא יוכל התנסות בישיבה על משטח ללא תמיכה. רצוי שנשב מול התינוק כדי שהוא יוכל לראות ולהגיב אלינו במהלך הפעילות.


כמה זמן? זמן הקשב של תינוקות בגיל זה הוא קצר, על כן מומלץ למצוא מספר הזדמנויות במהלך סדר היום שבהן נפנה מספר דקות לזמן איכות. ביתר הזמן התינוק יוכל להעסיק את עצמו כאשר ההורים משגיחים ונמצאים בקרבת מקום.


איך נייצר סביבה תומכת משחק? ניתן לעיתים להשמיע מוזיקה או שירים, אך בגיל זה מומלץ להימנע מחשיפה למסכי טלוויזיה (כולל טלוויזיה הפועלת ברקע). המסכים מהווים גירוי אינטנסיבי, הם שואבים את הקשב של התינוק ומפחיתים את הפניות שלו לחקירת הסביבה, ובכך פוגעים בפיתוח הסקרנות ובלמידה שלו. כדי לאפשר לתינוק להשתמש בכל חושיו נרצה לחשוף אותו למגוון של צבעים, מרקמים וקולות, כמו גם למגוון סביבות, כמו ישיבה על דשא בגינה או חול בחוף הים.


כמה משחקים צריך? אפשר להציע לתינוק 3-2 אפשרויות מהן יוכל לבחור. לא נרצה להציע אפשרויות רבות מדי כדי לא לבלבל אותו. כדי לדעת מה הוא בוחר, כדאי לעקוב אחרי מבטו וכך לגלות מה מושך את תשומת ליבו ומה מעניין אותו. בהמשך הוא יוכל לתת לנו סימנים ברורים יותר - להושיט יד או להשמיע מחוות קוליות. 
 

 

איך משחקים עם התינוק?

 

בולט ירוק סביב גיל חצי שנה, נציג בפני התינוק מגוון חפצים שאותם יוכל לקחת ולהחזיק, עשויים מחומרים שונים. לדוגמה: כלי נגינה ופעמונים המפיקים רעש, חפצים מאירים וצבעוניים או בעלי דוגמאות גאומטריות. ניתן גם להציע חפצים יום יומיים כמו כלי מטבח, בקבוקים ואריזות. נשתמש בחפצים מול התינוק באופן פשוט כדי שיחקה אותנו, למשל: נרשרש, נדפוק, נקיש אותם זה בזה, נשחק משחקי זריקה - עם התפתחות קביעות האובייקט, בסביבות גיל תשעה חודשים, התינוק מבין שחפץ שיצא משדה הראייה שלו עדיין ממשיך להתקיים, על כן הוא יהנה מזריקה של חפצים וחיפושם.  כדאי שגם אנחנו נחקה את התינוק כשהוא עושה פעולה כלשהי, כדי ליצור חיזוק חיובי ולחזק את יכולתו לחקור. 


נתרגל תורות: תינוקות יודעים גם לקחת תורות, למשל התינוק יכול להקיש עם החפץ על הרצפה וכאשר ההורה יקיש אחריו התינוק ימתין עד שההורה יסיים להקיש ואז יקיש שוב בעצמו.


בולט ירוק משחקי סיבה ותוצאה: במשחקים מסוג זה התינוק יבין שהפעולה שעשה הביאה לתוצאה מסוימת. למשל, כאשר לחץ על הכפתור - נשמעה מוזיקה. כשיתנסה במשחק אחר, כמו פופ-אפ (חיות קופצות), התינוק יבין שלחיצה על כפתור גרמה לתוצאה שונה לגמרי, לכן חשובה החשיפה למגוון משחקים שונים.


בחודשים אחרי גיל חצי שנה נשחק במשחקי קח-תן, נביע התפעלות כאשר ייתן לנו, ונשיים את הפעלות במילים פשוטות (כמו "קח", "תן", "תודה").


בולט ירוק משחקי הכנסה והוצאה: נחשוף את התינוק למשחקי הכנסה והוצאה מקופסאות בגדלים שונים. נוכל להוסיף עניין למשחק אם ניתן לו להכניס חפצי משחק כמו חיות, פירות עץ, מכוניות וכדומה, שישמשו אותו גם בעתיד, כשיתחיל לשחק משחקי דמיון.

 


כדאי לשבת מול התינוק כשמשחקים. וגם: לתת לתינוק לחקור בעזרת כל החושים, גם אם זה כולל "לטעום" את הצעצוע