תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

במה לשחק בחורף?

מאת: כפיר נוי, פסיכולוג התפתחותי וחינוכי מומחה-מדריך

המשחק מהווה גשר בין העולם הפנימי לעולם החיצוני של הילד ומאפשר ביטוי רגשי של קונפליקטים, חששות, דחפים ומחשבות המעסיקות את עולם הילד. דרך המשחק הילד יכול, ללא מילים, לבטא חוויות ורגשות חיוביים ושליליים. משחק יכול להיות משחק דמיוני-סימבולי, משחק עם חפץ, משחק בתנועה ומשחק מובנה עם חוקים על יד שולחן. ילדים משחקים לבדם או עם סביבת חברים, ההורים ואחיהם.

בתחילת חייו התינוק "משחק" תוך חקירה סנסורית של גופו ושל הצעצועים.  לאחר כחודשיים שלוש התינוק מתחיל לשחק עם הוריו (חיוך חברתי). לאט לאט הוא מרחיב את רפרטואר המשחקים לחפצים שונים , לחקירה והתנסות על צעצועים שונים ולאינטראקציה עם הסביבה (משחקי קוקו, מחבואים ראשוני, חיקוי, שימוש במוזיקה לתנועה ועוד). רק לקראת גיל שנתיים וחצי הילד" יוצא מהשלב האגוצנטרי" ומתחיל לשחק עם חבריו, קבוצת השווים ( לפני כן סביב גיל שנתיים הוא נמצא בקרב ילדים, מתבונן בהם ויכול לחקות אותם אך אין עדיין הדדיות )  בהתחלה המשחק הוא סביב חפץ מסוים וללא מטרה מוגדרת ובמהלך השנים בהדרגה יש יותר עניין משותף ורצון להדדיות במשחק. סביב גיל ארבע מתפתחת גם בהדרגה היכולת התודעה החברתית (TOM) והבנת רגשות וכוונות האחר וכך משתכללת יכולת המשחק החברתית עד כדי שיתוף פעולה ושיתוף בסכמות משחק שונות.

החורף מזמין הזדמנויות רבות להורים ולאחים לשחק ביחד. מחקרים בארה"ב הראו כי זמן איכות ואינטראקציה הורה ילד (אשר נמדד ללא טלפון נייד, כביסה, בישול וכדומה) הינו 14 וחצי דקות בלבד(!!). מחקר נוסף שנערך לאחרונה באוני' חיפה ב2010  הראה כי אינטראקציה משחקית הורה ילד בארץ הינו 28 דקות בלבד !!

אנו העוסקים בגיל הרך ממליצים בחום לנצל את ימי החורף הקרים, בהם הילדים בבית, לסיטואציות משחקיות משותפות ומגוונות על פי רצון והנאת הילדים וההורים. כל משחק אשר מהווה אינטראקציה נעימה הינו תורם משמעותי להתפתחות הקוגניטיבית, השפתית, עולם הדמיון, המוטוריקה העדינה ועולמו הרגשי של הילד.  ילדים נהנים ונתרמים רבות ממשחק סימבולי בהם הילד מדמיין שהוא סופרמן, מסמיל שבננה היא אוטו או שאבא הוא מוכר בסופר.. המשחק הסימבולי מרחיב דרכי שיבה ומאפשר אינטראקציות נעימות ומגוונות עם קבוצת החברים.

המשחק המוטורי, המובנה או המשחק הסימבולי מאפשר אלטרנטיבה רצויה ומשמעותית מאשר מסכים שונים (מחשב, אייפד וכדומה) אשר נמצאו כפוגמים ביכולת הריכוז ומיומנויות הזיכרון לטווח קצר ואף פוגמים  בדפוסי השינה בעיקר אצל ילדים בגיל הרך .

קיימת אצל ילדים אשר אינם נחשפים למשחק פעיל נטייה להשמנה ולבעיות בתפקוד המוטורי.

צאו לשחק בהנאה ובהצלחה!