תפריט נגישות


מידע הצהרת נגישות
תצוגת צבעי האתר (* בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox) תצוגה רגילה מותאם לעיוורי צבעים מותאם לכבדי ראייה סגירה

איך לתקשר בווטסאפ? האתגר של ילדים המאובחנים עם הפרעת תקשורת

אחת הנקודות שחוזרות ועולות בקרב ילדים בגיל בית ספר יסודי המאובחנים עם הפרעת תקשורת היא הקושי להשתלב בזרם שיחה בקבוצות בווטסאפ.

קצב השיחה מהיר, כולל סאב-טקסט עשיר והילדים מתקשים להבין ולהגיב במהירות האופיינית לבני כיתתם. שפע האייקונים המביעים רגש וחלופות למילים אינם בהירים עבורם והם אינם מבינים האם התגובה 'חחחחחח' הכה שגורה מבטאת צחוק אמיתי או תגובה צינית.

זאת ועוד, הם מתקשים להבחין מהם התכנים המתאימים להעלאה בקבוצות השונות. לדוגמה, הם אינם מבחינים בקלות מהו התוכן שאותו אומרים בקבוצה שבה משתתפת מחנכת הכיתה לעומת קבוצה שממנה היא נעדרת. הם מוצאים את עצמם מוצאים מקבוצות אלו, מתקשים להבין את הדינמיקה שמאחורי הקלעים, וכתוצאה מכך הם אינם מיודעים באופן רציף על פעילויות חברתיות אשר חלק גדול מהן נסגר במסגרת קבוצות אלו.

הם מתקשים גם להבחין בין חבר קרוב לבין מכר מהכיתה, ומוצאים עצמם משתפים במידע אישי עם ילדים שאיתם אינם מחליפים מילה לאורך יום הלימודים. לעיתים הם מסתבכים שלא בכוונה עם אמירת מידע שאותו לא ידעו כי לא מקובל לומר, ותגובות ילדי הכיתה אינן מאחרות לבוא.

איך עוזרים לילדים? במסגרת הטיפולים והדרכות ההורים במכון להתפתחות הילד בשיבא מכוונים את ההורים לשבת עם הילדים באופן יום-יומי ולעבור יחד על זרמי השיחות בווטסאפ. אנו ממליצים לפתוח עם הילד קבוצה עם ההורים או עם אחד האחים, ובכך לתרגל השתלבות בזרם השיחה ולפענח את כוונת השולח. את הילדים אנו מכוונים להסתייע במבוגר כאשר אינם בטוחים, ולהמתין מעט עם תגובתם עד פענוח. בדומה לתחומים אחרים, גם תחום זה דורש לימוד, הקניה ותרגול.