עושים סדר: איך עוזרים לילדים עם קושי בהתארגנות?
"מישהו ראה את הקלמר שלי?", "שכחתי שיש היום שיעור ספורט". אם המשפטים האלה מצלצלים לכם מוכר, בטח גם אתם תשמחו ללמוד איך לעזור לילדים שלכם להיות יותר מאורגנים. הנה כמה דרכים בהמלצת צוות ריפוי בעיסוק, של המכון להתפתחות הילד
ילדים רבים מתקשים בארגון זמן, בקביעת סדר עדיפויות לעיסוקים השונים, בארגון סביבת הפעילות ובסדר וארגון שלבי הפעילות. ככלל, בשנים הראשונות ילדים זקוקים להדרכה ולתרגול של מיומנויות ההתארגנות כדי להצליח להתארגן בצורה יעילה ועצמאית.

איך הקושי בהתארגנות מקבל ביטוי ביומיום?
כבר מרגע הקימה, כשהם נדרשים להתלבש בזריזות, אפשר להבחין בקושי. הם נדרשים להגיע לבית הספר בשעה המיועדת, להוציא בקצב מהיר חפצים מתיק בית הספר, לבצע את המטלות הלימודיות בזמן, לפי הסדר ובצורה יעילה. לילד עם קושי בהתארגנות ייקח זמן רב יותר לבצע את הפעולות הנדרשות ממנו, הוא עשוי לשכוח חלק מהשלבים בדרך לסיום המשימה, לאבד חפצים ולהתקשות בפתרון בעיות בהן ייתקל.
מה כולל טיפול בקשיי התארגנות?
- הקניית ארגז כלים לתפקודים ניהוליים עצמאיים (תכנון, מיון, בקרת ביצוע, פתרון בעיות, אסטרטגיות).
- שינוי מאפייני המשימה (אורך, כמות), רמת התיווך.
- שינוי מאפייני הסביבה (כמות הילדים, מיקום הילד, אביזרי עזר וכד').
הנה כמה רעיונות שיקלו על הילד שלהם בהתארגנות שלו לבית הספר ובלימודים.
ארגון תיק ביה"ס והציוד
- העדיפו תיק בית ספר וקלמר בעלי חלוקה לתאים.
- קנו קלסרים ומדבקות למחברות בצבעים שונים – צבע אחד לכל מקצוע כדי להקל על זיהוי הפריט המתאים.
- ביחרו מקום ספציפי לכל חפץ בתיק בית הספר או בקלמר ותרגלו עם הילד את המיקום של כל פריט ופריט. (לדוגמה: טושים וצבעים בתא אחד של הקלמר, עפרונות, מחק ומחדד בתא שני.
- רישמו את שם הילד בצורה מסודרת על הציוד האישי שלו, ספרים, קלמר וגם קפוצ'ון.
- מדי ערב, הכינו את הבגדים ליום המחרת וסדרו יחד את התיק ליום למחרת לפי מערכת השעות. בהדרגה, העבירו את האחריות אליו (ניתן לביצוע החל מכיתבה ב'-ג') – הכל לפי היכולת שהוא מפגין ותוך מעקב והכוונה.
- הרגילו אותו להניח את עזרי הלימוד השונים במקומות קבועים בבית (למשל: תיק בית ספר ליד הדלת).

סביבת עבודה מסודרת ונעימה. צילום: Getty Images
ארגון סביבת הלימוד בבית
- ארגנו פינת עבודה שקטה עבור הילד, הכוללת שולחן וכיסא מותאמים למידותיו באזור מואר היטב בבית.
- הקצו לו שטחי אחסון מספקים לחפצים שלו: מגירות, מדפים, מגשים המאפשרים הפרדה וחלוקה לנושאים, מתקן לכלי כתיבה וכן הלאה.
- הציבו פח לניירות בסמוך לפינת הלימוד.
- מדי פעם עיברו ביחד על המגירות והמדפים והשליכו חפצים או דפים שאינם בשימוש.
- ארגנו לוח מחיק באזור העבודה ולמדו אותו לרשום משימות שעליו לבצע ולמחוק משימה כשמסיים.
- התקינו לוח שעם, עליו יוכל לנעוץ פתקים חשובים ותזכורות.
ניהול זמן ומודעות לזמן
- השתדלו לשמור על סדר יום קבוע. לילדים קל יותר להתארגן כשהם מכירים את שגרת היום ואת רצף הפעילויות הצפוי להם.
- הקפידו על היגיינת מסכים לפני השינה לטובת שינה איכותית יותר ועל זמן מסכים מפוקח ככל האפשר.
- למדו אותם לקרוא שעון ותלו להם שעון קיר בחדר.
- למדו את ילדיכם להשתמש בלוח שנה או ביומן - ממשיים או דיגיטליים - לטובת רישום אירועים חשובים.
- קבעו לוח זמנים לשיעורי בית. יש ילדים שמעדיפים להגיע הביתה ומיד להכין שיעורי בית או לפחות את חלקם. ילדים אחרים זקוקים להפסקה לפני שהם ניגשים להכנת השיעורים. תכננו ביחד איתם לוח זמנים או שעה קבועה לביצוע המטלות הביתיות.
- הודיעו להם מראש על פעילויות צפויות. לדוגמה, אם בעוד שעתיים יוצאים מהבית – עדכנו שעה מראש כדי שיוכלו להתחיל ולהתארגן ברוגע ולהיות מוכנים בזמן.
למדו את הילדים לקרוא שעון. צילום: Getty Images