כיצד ניתן לסייע לילדים עם SMD בחיי היומיום
הפרעה בוויסות חושי SMD - Disorder Modulation Sensory היא קושי בוויסות של עוצמת התגובות ההתנהגותיות לגירויים חושיים שנקלטים מגופו של הילד ומסביבתו ביומיום, כך שהתגובות אינן מותאמות לדרישות הסביבה. איך אפשר לעזור? הנה דוגמאות לפעילויות שכלולות ב"דיאטה הסנסורית" (אין לבצען ללא אבחון והדרכה ממרפאה בעיסוק):
לבוש
בתגובתיות יתר: גזירת תוויות מהבגדים, לבישת בגדים מכותנה מלאה וגרביים ללא תפרים, עיסוי לפני הלבוש, ושימוש בחומרים (כגון נוזלי כביסה) בעלי ריח מעודן או נטולי ריח
בתת-תגובתיות: הכנסת חפצים כבדים לכיסים
בחיפוש חושי: לבישת בגדים מחוספסים (מצמר למשל)
אכילה
בתגובתיות יתר: אכילת שלוק (ברד) לפני האוכל, עזרה בהכנת האוכל – חשיפה למראות, ריחות, מרקמים וכדומה, והצגת מגוון מאכלים בקביעות
בתת-תגובתיות: אכילת מאכלים עם ריחות וטעמים חזקים (למשל חמוצים או מלוחים)
בחיפוש חושי: ישיבה על כיסא עם כרית תחושה (בעלת משקל, עשויה מבדים בטקסטורות שונות עם אלמנטים תחושתיים, וכך מאפשרת מגע, עניין, הרגעה ומיקוד), חשיפה למגוון טעמים, מרקמים וטמפרטורות, ומתן מטלות תוך כדי הארוחה
היגיינה
בתגובתיות יתר: עיסוי לראש לפני סירוק, חפיפה (במהלכה ניתן גם לכסות את העיניים במגבת קטנה) וכדומה, הכנה מילולית לקראת נגיעה, עיסוי סביב הפה לפני צחצוח שיניים, וחיבוק במגבת עבה וכבדה לאחר המקלחת
בתת-תגובתיות: צחצוח שיניים במברשת שיניים חשמלית.
בחיפוש חושי: סיבון הגוף בספוג מעט קשה ושימוש בזרם מים חזק
שינה
הפסקת פעילות מעוררת/צפייה בטלוויזיה כשעתיים לפני השינה, טקס השכבה קבוע, יצירת סביבת שינה נטולת גירויים, השמעת רעש שקט או מוזיקה רגועה לפני השינה, שימוש בשמיכה כבדה שעשויה מבד נעים (פלנל למשל) או בשק שינה, והנחת צעצוע כבד במיטה
למידה
בתגובתיות יתר: מיקום שולחן הכתיבה מול קיר חלק, שימוש בשטיח להפחתת רעשים ובתאורה רכה (לא פלואורסנטית), וישיבה בקצוות בשעת מפגש
בתת-תגובתיות: לפני הלימודים ובמהלכם – קפיצות על הרצפה/ /טרמפולינה, דגדוגים והשמעת מוזיקה קצבית
בחיפוש חושי: לפני הלימודים ובמהלכם – ירידה ועלייה במדרגות, הליכה לגן/בית הספר במקום נסיעה, ישיבה על כיסא עם כרית תחושה, שתיית נוזלים סמיכים בקש, משחק באצבעות/ אטבים/ כדורי תחושה
משחק ופנאי
בתגובתיות יתר: חשיפה הדרגתית לחומרים, משחק בצעצועים בצבעים סולידיים, ללא קולות וצלילים, ומתן שליטה בגרייה; למשל, לתת לילד לנדנד ילד אחר בנדנדה או לתת לו לתפוס ילד שמתגלש
בתת-תגובתיות: דגדוגים, סיבובים (סלטות/ "אווירון"), משחק בצעצועים עם אורות, צבעים וצלילים חזקים ובחומרים מגוונים (כגון חול, בצק, בוץ וקצף), וציור בטושים ריחניים
בחיפוש חושי: הפרחת בועות סבון, שימוש בצעצועי פה, נסיעה על אופניים, ירידה ועלייה במדרגות נעות, ביקור בלונה פארק, והליכה על חול, דשא או בוץ ללא נעליים
חיי משפחה וחברה
בתגובתיות יתר: הכנה לקראת מגע, מגע עמוק (לא קל ומרפרף), מתן הסבר על אובייקטים מרעישים בבית ומחוצה לו
בתת-תגובתיות: דיבור בקול רם ושימוש באינטונציות שונות, מגע קל, פתאומי, שימוש בריחות חזקים ומגוונים
בחיפוש חושי: השמעת שירי הפעלה ומשחקים כגון תופסת, כדורגל והורדת ידיים